Koppla ihop din webbshop med Google Analytics

Samla värdefull information - länka din shop till Google Analytics i ett par steg. Google analytics är ett verktyg som är gratis att använda för att samla information kring vilka som besöker din webshop. Du kan se information kring, till exempel, hur länge en besökare stannar, vilka sidor de besöker samt vilka sidor som är vanligast att de lämnar din webbshop genom. 1. Skapa ett nytt konto hos Google Analytics När du skapar ett konto behöver du ange Webbplatsens namn och Webbplatsens Webbadress. I vårt exempel använder vi vårt pandacommerce. net domännamn som vi har genom pandan, men du bör använda ditt egna om du kopplat det mot shoppen. När du skrivit in uppgifter kring din sida trycker du på "Hämta spårningsid". OBSERVERA att google analytics kan gjort förändringar till hur deras verktyg ser ut. 2. Klistra in koden i pandan Kopiera koden i google analytics. Under [Inställningar] samt [Huvudinställningar] kan du klistra in koden från Google Analytics i fältet för just Google Analytics. När du lagt in koden visas ditt spårnings-ID, kom ihåg att spara. Du har nu lagt till spårningskod från google analytics på din sida och kan börja följa hur besökare använder din sida. Observera att det ibland kan dröja något dygn innan spårningen kommer igång.

Läs mer →


Skapa rabattkoder för webbshopen

På e-handelsplattformen PandaCommerce finns ett rabattsystem som gör att du kan lägga till en mängd olika typ av rabatter. Här beskrivs hur du kan lägga till en rabattkod som kunderna kommer att använda när de kommer till checkouten. 1. Gå in på fiken [Erbjudanden] och klicka på knappen [Skapa ny rabatt] 2. Gör inställningarna Välj rabattkod som typ av rabatt. Namnge rabattkoden, i detta exempel "JUNI-REA", det är denna som era kunder anger i kassan. Ange hur många gånger koden kan användas, i detta fall är det satt till obegränsat genom att kryssa i rutan bredvid evighetstecknet. På inställningarna för rabatten kan ni välja på en specifik summa, tex 50 Kr som dras av med hjälp av koden eller en procentsats, tex 20%. Ställ in vad den gäller för, tex hela sortimentet eller delar. Ni kan också välja att den ska gälla för en viss typ av kund. I detta exempel så är den inställd att gälla då det totala ordervärdet är över 500 Kr. Sist kan ni ställa in giltighetstiden. Spara och rabattkoden är klar. OBS! Om ni vill ställa in rabattkoden på en specifik typ av produkt behöver ni först skapa en kategori för dessa produkter. Samma gäller för olika kundsegment. 3. Sprid rabattkoden Nu kan ni ge era kunder rabattkoden samt information om vad som gäller. Om ni behöver gå tillbaka och se vad som gällde för rabattkoden finns den listad under fliken [Erbjudanden].

Läs mer →


Nyhetsbrev